2848
به همت مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی

تور سبز دانش آموزان به میزبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی

برگزار گردید 

به همت مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تور سبز یک روزه برای دانش آموزان مدارس متوسطه اول عضو انجمن اسلامی شهر کرمانشاه برگزار گردید. 

بر اساس گزارش مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی، یکی از اهداف برگزاری تورهای سبز، آموزش عمومی محورهای مدیریت سبز به اقشار مختلف جامعه می‏باشد.

از سال 1397 تا کنون تورهای سبز متعددی شامل تور ویژه کارکنان، دانشجویان و فعالان محیط زیستی، دانش آموزان، گردشگران و معلمین از طرف مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی برگزار شده است. هم اکنون نیز در تاریخ 21 شهریور 1402 تور سبز دانش آموزان توسط مدیریت سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی برگزار گردید.

این مراسم با سخنرانی مهندس مرتضی صدر با موضوع "منابع طبیعی بستر حیات و توسعه پایدار و امانت نسل‏های آینده در دست ماست" در آمفی تئاتر پردیس کشاورزی و منابع طبیعی آغاز شد و سپس به قید قرعه به 5 نفر از دانش آموزان گلدان گل طبیعی اهدا گردید. سپس دانش آموزان برای بازدید از موزه تاریخ طبیعی به این محل رفته و از موزه دیدن کردند.

 صدر مدرس دانشگاه رازی گفت مطالعات اخیر نشان می‌دهد که جنگل‌ها و درختان نقش عمده‌ای در چرخه آب و خنک کردن دما، کمک به امنیت غذایی و سازگاری با تغییرات آب و هوا را بر عهده دارند.

 

 صدر در ادامه بیان داشت براساس گزارش فائو در سال 2016، جنگل‌ها یک سوم از سطح زمین را پوشانده‌اند. بین سال‌های 200 تا 2012، توسعه شهری، تغییر کاربری اراضی جنگلی و تبدیل آن‏ها به زمین‌های کشاورزی و آتش سوزی‏های وسیع سبب از دست دادن 5/1 تا 7/1 میلیون کیلومتر مربع از سطح پوشش درختی جهان یا حدود 2/3 درصد از سطح جهانی جنگل‌ها شده است. این کاهش شدید سطح جنگل‌ها بیشتر ناشی از فعالیت‌های انسانی بوده است.

 

وی در ادامه افزود جنگل‌زدایی و تغییر کاربری اراضی توسط انسان‌ها دارای پیامدهای مهمی بر آب و هوا، اکوسیستم، پایداری معیشت و بقای گونه‌ها به همراه داشته است. در حال حاضر نگرانی شدیدی در مورد آسیب بلندمدت بر عملکرد سیستم طبیعی زمین ناشی از جنگل‌زدایی وجود دارد. جنگل‌زدایی می‌تواند بر گرم شدن زمین تأثیر گذاشته و در مقیاس محلی و تغییر بارندگی و دسترسی به آب، اثرگذار باشد.

 

همچنین مهندس صدر بیان داشت که در دهه‌های اخیر، مباحث مربوط به تغییرات آب و هوا در مورد درختان و جنگل‌ها بیشتر به جنبه ذخیره و رسوب کربن پرداخته است. اما اکنون دانشمندان خواستار توجه بیشتر به رابطه بین درختان و آب در تغییرات اقلیم شده‌اند. براساس آنچه دانشمندان عنوان کرده‌اند: گفتگوی جهانی در مورد درختان، جنگل‌ها و اقلیم نیاز به تغییر دیدگاه دارد. دانشمندان می‌گویند به‌دلیل اثرات مستقیم درختان بر آب و هوا از طریق بارش و خنک کردن محیط، این تاثیرات ممکن است از ظرفیت ذخیره و ترسیب کربن درختان نیز مهمتر باشند. تحقیقات انجام شده در مورد درختان، جنگل‌ها و آب، در واقع بینش جدید قابل تأملی برای یک جهان گرم شده با دانش‌های قدیمی را پیش روی ما قرار می‌دهد. یافته‌های جدید به اثرات مهم درختان در کمک به حفظ آب بر روی زمین و تولید رطوبت اشاره دارد. این یافته‌ها به نوبه خود تأثیر مثبت بر امنیت غذایی و سازگاری با تغییرات اقلیمی را به همراه دارند.

در ادامه مراسم دانش آموزان ضمن بازدید از موزه تاریخ طبیعی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی 800 نمونه جانوری و گیاهی را مشاهده و توضیحاتی پیرامون اهمیت موزه‏ های تاریخ طبیعی و نحوه نگه‏داری نمونه ‏ها به آن‏ها ارایه شد.

 


شناسه : 9249993

آخرین اخبار