مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی

معرفی مزرعه آموزشی و پژوهشی

مزرعه هم اکنون دارای مساحتی در حدود ۳۰۰ هکتار می باشد که از این مقدار ۲۰۰ هکتار آن آبی و مابقی جزء زمینهای دیم محسوب میشود در حال حاضر مقدار حدود ۷۲ هکتار از اراضی آبی تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار دارد که مقدار ۳۰ هکتار دیگر برای اجرای سیستم تحت فشار در دستور کار قرار دارد و بزودی انجام  خواهدشد. مقدار ۲۰ هکتار از اراضی آبی و دیم بعنوان اراضی پژوهشی به منظور اجرای طرح پایان نامه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اختصاص داده شده است.

رسالت اصلی مزرعه در مرحله اول فراهم آوردن امکانات لازم جهت مشارکت دانشجویان در مقاطع مختلف به منظور تربیت نیروی متخصص کارآمد با آموزش عملی روشهای مختلف کاشت،  داشت و برداشت محصولات متنوع، تعامل و همکاری با سازمانهای ذیربط در جهت اجرای طرحهای الگویی استان و مشارکت در ارائه آخرین روشهای علمی و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی.  مزرعه آموزشی دارای واحدهای مختلف بشرح زیر میباشد


روح‌الـه شریفـی
مدیر مزرعه
مدرک تحصیلی: دکتری تخصصی
رشته تحصیلی: بیماری‌شناسی گیاهی

روسای پیشین


       ​​​​​​​

واحد باغبانی

این واحد در جهت ارتقاء مسائل آموزشی و پژوهشی در زمینه باغبانی از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز نموده است که هم اکنون مقدار ۱۲۵۷۵۰ متر مربع باغ مثمر وجود دارد که شامل:
 
  1. باغ کلکسیون ارقام پنج ساله به مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع شامل ۱۰ گونه از درختان مناطق معتدله و سردسیری با ۶۰ رقم میوه، دو ردیف باغ متراکم سیب ۴ ساله  به مساحت ۷۵۰ متر مربع با پایه M۹  با ارقام گالا گالا، دلبار استیوال، گلدن دلیشز و رددلیشز
  2.  ۱۰۰۰۰ متر مربع باغ انگور الگویی روسیمی که  در سال ۹۵-۹۴ احداث شده  شامل پنج سیستم داربستی Yعریض،   Yکم عرض، T عریض، T کم عرض و کوردون ساده با شش رقم انگور شامل ارقام تامپسون سیدلس، پرلت، سفید بیدانه،  قرمز بیدانه، فلیم سیدلس و روبی سیدلس می باشد. طرح های جدید با هدف آموزش دانشجویان، ارائه الگوهای نوین به باغداران و علاقمندان به سرمایه گذاری در زمینه میوه کاری، بررسی سازگاری برخی از ارقام تجاری برتر ایجاد شده که مورد استقبال علاقمندان قرار گرفته و در طول سال به منظور یادگیری برای احداث باغات نوین بازدیدهای فراوانی دارد.
  3.  حدود ۱۰۰۰۰۰ متر مربع از آن،  باغ قدیمی پسته است که حدود ۴۳ سال از احداث آن میگذرد

واحدهای پرورش دام و طیور

مزرعه پرورش دام و طیور پردیس کشاورزی و منابع طبیعی پس از تاسیس گروه علوم دامی با احداث واحدهای پرورش گاو شیری و پرورش گوسفند شکل گرفته و پس از آن واحدهای مرغ تخمگذار و گوشتی نیز تشکیل شدند. در حال حاضر این واحد زیر مجموعه ای از مزرعه آموزشی و تحقیقاتی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی است. در ابتدا هدف از تشکیل این واحدهای پرورشی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، آموزش عملی دانشجویان در زمینه های مختلف علوم دامی بود. به طوری که دانشجویان پس از فراغت از تحصیل علاوه بر یادگیری مباحث پایه و تئوری در زمینه های عملی نیز تبحر کافی را بدست می آورند. بعد از اینکه رشته های مختلف علوم دامی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری در گروه علوم دامی بوجود آمد، این مجموعه نقش بسیار مهمی در تحقیقات و پژوهش های دانشجویان ایفا میکند به طوری که در حال حاضر بیشتر طرح پایان نامه دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری زیر نظر اساتید گروه علوم دامی در این واحدها انجام می شود.

الف-واحد پرورش گاو شیری
   در حال حاضر واحد پرورش گاو شیری با ظرفیت ۳۰ راس گاو دوشا در زمینی با مساحت تقریبی ۲۰۰۰ مترمربع مشغول به فعالیت می باشد. این واحد هم اکنون دارای ۱۰ راس گاو دوشا، ۱۵ راس تلیسه و گاو آبستن خشک و ۲۰ راس گوساله نر و ماده جوان و پرواری می باشد. با برنامهریزی های شکل گرفته در زمینه بهبود تغذیه این واحد سعی شده است که تولید این گاوداری به سطح بهینهای ارتقا یابد به طوری که هم اکنون به طور تقریبی مقدار ۲۲۰-۲۰۰ کیلوگرم شیر به طور روزانه (میانگین تولیدی روزانه ۲۰ تا ۲۱ کیلوگرم برای هر راس) تولید دارد. البته بخش دیگری از عایدات حاصل از فعالیت این واحد، گوساله های نر و ماده متولد شده می باشند که به عنوان گاوهای شیری آینده و گوساله های پرواری در همین واحد پرورش داده می شوند. همچنین واحد گاو شیری دارای ۶ نفر پرسنل قراردادی، شرکتی و روزمزد می باشد که به صورت شیفت کاری مشغول خدمت رسانی هستند.

ب- واحد پرورش گوسفند 
   هم اکنون این واحد با ظرفیت حدود ۱۰۰ راس در زمینی با مساحت تقریبی ۱۸۰۰ متر مربع مشغول به کار میباشد. که دارای تعدادی میش و بره، بز و بزغاله و تعدادی قوچ و بره پرواری می باشد. مهمترین نقش این واحد علاوه بر نقش آموزشی دانشجویان و تولیدی، انجام اکثر تحقیقات دانشجویان تحصیلات تکمیلی با گرایش تغذیه دام و فیزیولوژی دام می باشد لذا این واحد سالیانه در انجام بیشتر طرح های تحقیقاتی منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی نقش ارزنده ای دارد. پرسنل این واحد شامل دو نفر نیروی شرکتی میباشد که به صورت شیفت کاری در حال خدمت رسانی هستند.

 ج- واحد پرورش مرغ تخم گذار
   این واحد با ظرفیت تقریبی ۱۸۰۰ قطعه مرغ تخمگذار در زمینی به مساحت تقریبی ۲۵۰ متر مربع احداث شده است. هم اکنون تعداد ۱۵۰۰ قطعه مرغ تخمگذار جوان با هدف انجام طرح های تحقیقاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع تغذیه طیور در این واحد پرورش داده می شوند. این واحد توسط یک نفر پرسنل شرکتی اداره میشود.

د- واحد مرغ گوشتی
   واحد مرغ گوشتی پردیس کشاورزی دارای ظرفیت ۵۰۰۰ قطعه جوجه گوشتی میباشد که در زمینی به مساحت تقریبی ۷۰۰ مترمربع احداث شده است. هدف اصلی احداث این واحد علاوه بر تولید گوشت مرغ سالم و عاری از آنتی بیوتیک، اجرای طرح های تحقیقاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقطع تغذیه طیور و همچنین آموزش عملی دانشجویان مقطع کارشناسی می باشد. این واحد نیز همانند واحد پرورش گوسفند در انجام بیشتر طرح های تحقیقاتی منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی است که نقش ارزندهای ایفا میکند.
ه- واحد تهیه خوراک دام
   این واحد با داشتن دستگاه آسیاب و میکسری که در انبار آن موجود است فعالیت دارد، فعالیت این واحد در تهیه کنسانتره دامی و مرغ های گوشتی و تخم گذار نقش بسیار  مهمی دارد. تهیه جیره های تنظیم شده و مطمئن از نظر ترکیبات مواد خوراکی و با ارزش غذایی بالا، نقش بسیار ارزنده ای در بهبود تولید در واحدهای پرورشی مزرعه دامپروری دارد، به طوری که در حال حاضر با اطمینان بالای  میتوان خوراک مناسبی در اختیار دام ها قرار داد.