2328
برگزاری

آئین گرامیداشت روز جهانی خاک، با شعار «خاک و آب، منشاء زندگی»

به میزبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی

به گزارش روابط عمومی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی به همت انجمن علمی گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه رازی، مراسم روز جهانی خاک، با هدف گسترش توجه آحاد جامعه به موضوع خاک و بهره برداری بهینه از آن، با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه و نیز کارشناسان سازمان جهادکشاورزی، آب منطقه ای و سایر دستگاههای اجرایی، در روز دوشنبه 20 آذر در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی آغاز شد.

در ابتدا، آقای دکتر امیری نژاد- مدیر گروه علوم و مهندسی خاک به اختصار راجع به روز جهانی خاک سخنرانی کرد. وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد غذای بشر از خاک تهیه می شود افزود: متاسفانه فرسایش خاک در ایران سه برابر استاندارد جهانی است و لذا برای جلوگیری از اثرات مخرب سیلاب و تخریب خاک، باید به موضوع حفظ پوشش گیاهی طبیعی جهت ذخیره سازی آب همگام با حفظ و نگهداری خاک توجه بیشتری داشته باشیم.


 

در ادمه آقای دکتر معینی نقده، رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه، ضمن خیر مقدم افزود: خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزاء طبیعت، سرمایه ملی و بستر حیات بوده و نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و نیز سایر جانداران دارد. در واقع خاک بخشی از زنجیره غذایی انسان و پایه و اساس توسعه کشاورزی، امنیت غذایی و تغذیه را تشکیل می دهد.

 

سپس آقای دکتر صیادیان، رییس اسبق بخش تحقیقات خاک و آب سازمان جهادکشاورزی استان، با اشاره به آیات و روایات مختلف، در مورد اهمیت حفظ خاک و آب گفت: آفرینش انسان از خاک است و در واقع خاک و آب دو نعمت و امانت الهی است که باید برای نسل های آینده آنها را حفظ کنیم. وی خاطر نشان کرد: برای تشکیل یک سانتی متر خاک در سطح زمین، بسته به شرایط گاهی تا 1000 سال زمان نیاز است. خاک سالم به عنوان یک فیلتر طبیعی نقش مهمی در تصفیه و ذخیره آب دارد. خاک با ترسیب کربن، به عنوان یک مخزن کربن عمل می کند و در نتیجه هم با تغییرات اقلیمی سازگار است و هم اثرات منفی آن را کاهش می دهد.


 

در پایان، پس از پخش چند کلیپ، میزگرد تخصصی با حضور جمعی از اساتید گروه های آموزشی خاک و آب برگزار شد. شایان ذکر است روز جهانی خاک که از سال ۲۰۱۵ هرساله ۵ دسامبر برابر با ۱۴ آذر برگزار می شود، برای امسال از سوی یونسکو شعار خاک و آب منشأ زندگی در نظر گرفته شده است.

 


 


شناسه : 11205679

آخرین اخبار