3634
آغـاز بـه کـار

بخش علمـی اولیـن جشـنواره ملــی نخــود

در پردیـس کشــاورزی و منابـع طبیعــی

بخش علمی اولین جشنواره ملی نخود صبح روز دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ در محل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه شروع به کار کرد.

 


 

در ابتدای این مراسم دکتر مصطفی مصطفایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی ضمن عرض خیر مقدم به تمامی مهمانان که از اقصی نقاط کشور در این همایش علمی شرکت کرده بودند بیان داشتند: نخود یک محصول مهم و سازگار با اقلیم خشک و کم‌آب در کشور است که در سال‌های گذشته کمتر به آن بها داده شده و استان کرمانشاه نیز از قطب‌های تولید نخود در کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به مزایای تولید نخود در کشور گفت: در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت کم آبی، کشت نخود مقرون به صرفه است و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات پروتئینی باشد.

دکتر مصطفایی پایین‌بودن سرانه مصرف نخود در کشور را از چالش‌های پیش روی نخود دانست و بیان کرد: سرانه مصرف نخود در کشور معادل دو کیلوگرم در سال برای هر نفر است. از دیگر مشکلات این محصول عدم خرید تضمینی آن است.

وی نبود واحدهای فرآوری نخود را از دیگر چالش‌ها دانست و افزود: متاسفانه در بخش کاشت نیز عمدتا اراضی کم بازده و کوچک به نخود اختصاص می‌یابد.

در پایان ایشان ابزار امیدواری نمودند که این جشنواره به عنوان نقطه عطفی در سه بخش کاشت،داشت، برداشت و همچنین فرهنگ و ذائقه مصرف مردم  در رابطه با این محصول باشد.


شناسه : 7877243

آخرین اخبار